ההיסטוריה של הסיגריה האלקטרונית איך היא התפתחה

הסיגריה האלקטרונית היא כבר דבר שבשגרה ברחבי מדינת ישראל והעולם. היא מאפשרת לאנשים רבים לדמות את פעולת העישון. הסיגריה האלקטרונית החד פעמית עצמה לא מפיצה עשן במהלך השימוש כמו סיגריה רגילה, אלא אדים שמקורם בנוזל כלשהו שנמצא בתוך מכשיר האידוי ומופץ בנשיפה. אמנם הסיגריה האלקטרונית היא כבר דבר שבשגרה, אבל מן הסתם היא לא תמיד הייתה קיימת, אלא הופיעה רק לאורך השנים האחרונות, במקביל להבנה ההולכת וגוברת ברחבי העולם שהעישון מזיק, כאמצעי לדימוי פעולת העישון.

 

ממתי בני אדם מעשנים?

העישון ככל הנראה קיים כהתנהגות אנושית עוד מימים ימימה, וקשה לקבוע מתי הוא התחיל לראשונה. עם זאת, ניתן לקבוע כי אחד השימושים הראשוניים ביותר של טבק לצורכי עישון היה רווח בקרב שבטים ילידיים שחיו במרכז אמריקה. העישון היה אז רק חלק מטקסי יישוב סכסוכים וכריתת הסכמי שלום בין שבטים שונים או בין קבוצות שונות בתוך אותו שבט. יידוע למחקר שהתרבות המתקדמת הראשונה שבה נעשה שימוש נרחב בטבק לצרכי עישון הייתה המאיה, שם השתמשו בטבק על ידי מקטרת.

 

מתי נוהג העישון הפך לרווח גם בתרבויות מערביות?

ככל הנראה, השימוש בטבק נותר מוגבל מאוד לשבטים במרכז אמריקה, שם גדל הצמח באופן טבעי, עד לתחילת המהפכה התעשייתית באירופה, ובבריטניה בפרט. המהפכה התעשייתית הייתה שינוי כלכלי גדול במיוחד, אבל גם שינוי תרבותי ותודעתי שחוו כמעט כל בני האדם בעולם במאות השנים האחרונות, למעט שבטים מבודדים שעדיין חיים בלי לעשות שימוש במכונות מתקדמות. היתרון של סיגריות מבוססות טבק בסביבה תעשייתית הייתה הגדלת היכולת של העובדים לעבוד לאורך שעות ארוכות ככל האפשר, תוך יציאה מועטת ככל האפשר להפסקות. יום עבודה של פועל באותה תקופה ארך מספר רב של שעות, לעיתים אף 14-15 שעות עבודה ביום במפעלים.

 

כיצד תפקד מנהג העישון בתקופת המהפכה התעשייתית?

עישון טבק הוא בעל השפעות שונות על הגוף, ועל כן מדובר בעצם בסוג של סם, אף על פי שלא נהוג לראות בסיגריות המכילות טבק בתור סמים. עישון הטבק יכול לגרום לתחושת הקלה במתח בקרב המעשן. בנוסף לכך, צריכת טבק משנה את קצב הפעילות של מערכת העיכול, ואנשים מעשנים יכולים להעביר יום שלם בלי לאכול באופן מזין ובלי להרגיש רעב בזכות צריכת טבק. זה מה שאפשר לעובדים רבים לעבוד במשך שעות ארוכות כמעט בלי לצאת להפסקות ותוך שמירה על צריכה מועטה של קלוריות לאורך היום. על כן, ניתן לראות שבתקופת המהפכה התעשייתית תצרוכת הטבק העולמית הרקיעה שחקים, הרבה בזכות ניצול של עבדים ביבשת אמריקה שמרביתם עבדו במטעי הטבק הרבים שהיו במדינה באותן שנים.

 

מתי החלו להתגלות נזקי העישון לבני האדם?

לא רבים יודעים זאת, אבל אחת המדינות הראשונות שיצאה לקמפיין נגד עישון בקרב תושביה הייתה גרמניה הנאצית. עם זאת, העישון נותר מנהג שבשגרה ברוב העולם עד לסוף המילניום הקודם. החלו להתברר נזקי העישון, והנטייה של מעשני טבק לחלות בסוגי סרטן שונים, ובמיוחד סרטן הריאות התגלתה ופורסמה על ידי ארגוני בריאות לאומיים ובין לאומיים כאחד. בשנת 1983 מדינת ישראל החלה בצעדים למניעת עישון בקרב האזרחים, כאשר נחקק החוק המורה על סימון מוצרי טבק באזהרות לגבי הנזקים הבריאותיים שגורמת הסיגריה.

 

מתי הומצאה הסיגריה האלקטרונית?

עם תחילת התפוגגות הערפל בנושא נזקי העישון, הוגשה בשנת 1963 בארצות הברית בקשה לרשום כפטנט מוצר חדש – סיגריה ללא עשן וטבק. הסיגריה האלקטרונית הראשונה הומצאה בשנת 2003 על ידי רוקח סיני שאביו נפטר ממחלת סרטן הריאות. אמנם לא היה לה ביקוש בשנה-שנתיים הראשונות לאחר ההשקה, אבל עם הזמן היא הלכה והפכה לנפוצה בקרב מעשנים רבים שביקשו להיגמל מעישון הסיגריה המסורתית, ולעבור לתחליף שחשבו שהוא בריא יותר, כפי שחשב גם אותו רוקח סיני שרצה למנוע ממעשנים אחרים את הגורל של אביו המנוח.

 

מתי החלו לנקוט בצעדים נגד הסיגריה האלקטרונית?

בשנת 2009 פרסם ארגון הבריאות האמריקאי, הFDA, הצהרה לפיה יש להגביל את הייבוא של הסיגריות האלקטרוניות לארה"ב, משום שהן לא יכולות לשמש כתחליף או כאפשרות לגמילה מהסיגריות המסורתיות. באותה שנה, גם משרד הבריאות הישראלי פרסם אזהרה בנושא השימוש בסיגריה האלקטרונית. בשנת 2014 נושא איסור הייבוא של סיגריות אלקטרוניות לישראל עלה לדיון בפני בית הדין הגבוה לצדק. לבסוף הכריע בית המשפט כי היתר הייבוא הזמני שניתן לסיגריות האלקטרוניות יהפוך לקבוע. בשנת 2019 החליטה הכנסת להחיל מוצרי סיגריה אלקטרונית חד פעמית תחת החוק למניעת עישון הכללי.

לסיכום

אהבתם? שתפו!

עוד תוכן באותו נושא...

אביזרי עישון
עישון
אביזרי עישון

בעבר הלא רחוק עישון היה נעשה בעזרת סיגריות בלבד. הסיגריות היו מגיעות אלינו בתוך קופסה, וכל מה שנותר לנו היה להדליק את הסיגריה ולהנות מכמה

Scroll to Top

חברי פופה טבקו?

התחברות
הרשמה

הרשמה דרך רשתות חבריות

או לחלופין

התחברות דרך רשתות חבריות

נרשמים לניוזלטר ומקבלים

קופון בגובה 5% הנחה!

*בעת רישום הינך מאשר\ת קבלת דיוור מאיתנו *קוד הקופון תקף ל48 שעות בלבד, לא ניתן לשימוש עם קופונים אחרים (ללא כפל מבצעים) ט.ל.ח

היי!

עזרו לנו לשפר את השירות שלנו על ידי מענה על שאלון קצר

מה לדעתך ניתן לשפר באתר?

*שאלון זה הינו אנונימי